‘Doodsengelen’ – Wouter Helders


Militair journalist Wouter Helders, officier bij de Koninklijke Landmacht schrijft met Doodsengelen zijn vierde actiethriller met in de hoofdrol Sofie Lafleur, de Vlaamse journalist, en Sam de Wild, de onverschrokken geheim agent.
Centraal in dit verhaal staat de wil van de Koerden om een eigen vrije staat te stichten. Dit leidt tot wereldwijde spanningen tussen voor- en tegenstanders. Wanneer Sam de opdracht krijgt een Koerdische politicus te doden is dat de start van een veelvoud aan mislukkingen, gevaren, spanningen en het maken van morele keuzes.
Keuzes die zelfs leiden tot grote verschuivingen in de Nederlandse politiek en in het leven van Sofie Lafleur die onbewust in het geheel wordt meegesleurd.
Zoals we dat van Wouter Helders gewend zijn, is het een wirwar aan verhaallijnen die al voordat ze elkaar raken en samensmelten tot een continue stroom van actie en sensatie leiden. De verhaallijnen zijn ingenieus en etaleren een aantal ontwikkelingen met betrekking tot de auteur. De auteur is gegroeid in de manier van vertellen. Waar hij in het verleden kritiek ontving over de wijze van vertellen en het rommelige gevoel dat het bracht, (recensie Opgejaagd wild) weet de auteur het overzicht op onnavolgbare wijze te behouden en daarmee ook de aandacht van de lezer. Niet langer is er sprake van een ‘bumpy ride’ maar van een ‘aerodynamische spectaculaire rit’ van ongekend hoog niveau.
De kennis van de auteur is een ander opvallend punt. Zijn kennis van de wereldpolitiek in brede zin, is zo groot dat dit verhaal naast veel actie, ook garant staat voor kennisverruiming bij de lezers. Niet als G.B.J. Hilterman maar op een manier die in dienst staat van het verhaal, neemt hij je mee in de toestand van de wereld. De Midden Oosten-problematiek, de toenemende mate van intolerantie bij Nederlanders en de kinderhandel zijn enkele van de vele items die worden besproken op een informatieve manier die vrij van oordeel is. En daarmee kiest de auteur er niet voor om je met de neus op de feiten te drukken maar om je te dwingen een eigen mening te vormen. Wat in mijn optiek veel efficiënter is.
Omdat geen onderwerp wordt geschuwd, word je als lezer gedwongen om gruwelijke gebeurtenissen te ondergaan. Daar waar je aanvankelijk nieuwsgierig was naar het verloop van het verhaal, word je belast met afschuw, boosheid én wraakgevoelens. Het is vreemd om je te realiseren dat je van ‘lezer’, plotseling ‘activist’ geworden bent. Het gevoel van onrecht wanneer het meest onschuldige wezen wordt bedreigd; het maakt veel los.
De Amerikaanse hiphopartiest Scott Mescudi wist het treffend te verwoorden: ‘Some human beings are really bad at being human’
Hoe afschrikwekkend ook, het is goed dat het wordt getoond. Het is de wereld waarin wij leven. Wouter heeft deze realistisch en nietsontziend opgetekend.
Het lijkt of Wouter Helders niet langer de noodzaak voelt zich te bewijzen. En daardoor kan hij meer vertellen op een rustige manier. Wat volledig in tegenstelling staat tot de turbulentie van het verhaal dat zich in vliegende vaart afspeelt. Er zijn (te) weinig auteurs die actiethrillers schrijven, Wouter mag zich wat mij betreft tot de titelkandidaten van dit genre rekenen.
Deze thriller met prachtige omslagillustratie vol symboliek, die zou kunnen insinueren dat het om een fantasyboek gaat, krijgt van mij een dikke vier sterren.
Persoonlijke songtekst:
‘I just want to ask a question
Who really cares?
To save a world in despair
There’ll come a time, when the world won’t be singin’
Flowers won’t grow, bells won’t be ringin’
Who really cares?
Who’s willing to try to save a world
That’s destined to die
When I look at the world it fills me with sorrow
Little children today are really gonna suffer tomorrow
Oh what a shame, such a bad way to live
All who is to blame, we can’t stop livin’
Live, live for life
But let live everybody
Live life for the children
Oh, for the children
You see, let’s save the children
Let’s save all the children’
(Marvin Gaye – Save the children)
Peter
Perfecte Buren
Genre: actiethriller
Uitgeverij: LetterRijn
ISBN: 9789493192041
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 256
Verschijningsdatum: september 2020
Hartelijke dank aan Uitgeverij LetterRijn voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.