Op het nachtkastje van… Michael Berg

De komende twee maanden – vakantiemaanden juli en augustus – sluipen wij de slaapkamer binnen van verschillende auteurs en gaan ‘stiekem’ eens piepen wat zij nu lezen. Met andere woorden, we gaan kijken wat er te lezen ligt op hun nachtkastje. Kijk jij mee?
We blijven in Nederland, maar wist je dat Michael Berg – pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen – van 2004 tot 2017 in Frankrijk woonde en werkte? Wij kennen Michael van zijn thrillers Twee zomers, Blind vertrouwen, Een echte vrouw, Hôtel du Lac, Nacht in Parijs, Heller, Het meisje op de weg , Broertje en Ik zie je.
Stilzitten is niet zijn ding, want Michael schreef liedjes voor radio, tv, theater en talloze artiesten, componeerde een kindermusical, schreef tekst en muziek voor een internationale kindertelevisieserie en was als componist/producer betrokken bij diverse cd’s. Verder schreef hij radioteksten, columns, een radiosoap en hoorspelen voor de AVRO. Maar wat ligt er op zijn nachtkastje deze zomer?
Ik werk deze zomer aan mijn tiende boek. Het wordt een thriller die zich afspeelt in Frankrijk en ‘De vermissing’ gaat heten. Voorjaar 2021 moet het boek in de winkel liggen. Meer kan ik er nog niet over zeggen. Wanneer ik vroeger aan het schrijven was, las ik zo min mogelijk. Nu is dat anders. Ik lees voor de ontspanning en voor de nieuwsgierigheid. Uiteindelijk probeer ik de collega’s wel een beetje te volgen. Een onmogelijke opdracht want er verschijnt zo veel. Veel boeken op mijn nachtkastje liggen er al maanden maar deze zomer gaan ze echt gelezen worden.
Russisch voor beginners van Dominique Biebau. Het is de winnaar van de Gouden Strop 2020. Ik heb gehoord dat het mooi geschreven is maar niet buitenmate spannend. We gaan het zien. Wat ik zonde vind is dat de winnaar van de Gouden Strop geen enkele week in de top 60 heeft gestaan. Zegt dat iets over het boek of over de lezers? Ik vrees het laatste. De corona zet meer mensen tot lezen aan, maar iedereen leest dezelfde Zeven zussen. Jammer, want er zijn zoveel meer boeken.
Bonuskind van Saskia Noort. Ik ben inmiddels halverwege. Fijn boek om te lezen. Strak geschreven, niet super spannend, maar je blijft doorlezen. En dat is gewoon knap werk van de auteur. Ik verwacht een verfilming. En over de verkoop hoeven we ons geen zorgen te maken.
De macht van K van Jens Vern. Achter Jens Vern gaat Sander Verheijen schuil. Hij is de hoofdredacteur van Hebban en een groot thrillerkenner. ‘De macht van K’ is zijn debuut, maar dat merk je nergens aan. Een ingenieuze thriller, veel korte hoofdstukken, tempo, actie, een intelligente plot. Een prima boek dat terecht op de shortlist van de Gouden Strop 2020 stond.
De zonen van Bruce Lee van Alex Boogers. Nog niet gelezen. Boogers is een sterke romanschrijver met een heerlijke directe stijl. Ik ben erg benieuwd naar dit boek waarin Boogers met zijn 17 jarige zoon langs de Westkust van de VS reist op zoek naar de sporen van Bruce Lee.
Het gewicht van de woorden van Pascal Mercier. Moet nog aan het boek beginnen. ‘Nachttrein in Lissabon’ vond ik een schitterende roman. ‘Het gewicht van de woorden’ belooft ook veel goeds. Een oudere man die te horen heeft gekregen dat zijn dagen zijn geteld en terugkeert naar Londen om zich te verzoenen met zijn leven.
Het bloemenmeisje van Anya Niewierra. Ik was erg onder de indruk van ‘Het dossier’, het tweede boek van Anya Niewierra. Onvoorstelbaar dat dat boek niet de shortlist van de Gouden Strop haalde. Is het wel ingestuurd of heeft de jury zitten slapen? ‘Het bloemenmeisje’ won de Hebban Thrillerprijs 2020, een lezersprijs. De recensies zijn unaniem lovend, kortom: ik ga er gauw aan beginnen.