‘Paradijsoffer’ – Kristina Ohlsson

Uitgever: The House of Books
ISBN: 9789044340440
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 332
Uitgave: 2013
lijkt een welhaast onuitputtelijke bron van uitstekende thrillerschrijvers. Na
pionier Stieg Larsson met zijn befaamde baanbrekende Millenniumtrilogie hebben
diverse schrijvers zoals Lars Kepler, Hjorth Rosenfeldt, Jussi Adler-Olsen en Rolf
& Cilla Börjlind terecht grote bekendheid verworven met veelal uitstekend
werk.
wat minder bekende schrijfster uit het hoge noorden is de Zweedse Kristina
Ohlsson. Toch heeft zij inmiddels vijf thrillers in Nederland op haar naam. De
tweede in die reeks, “Verzwegen” uit 2011, bleek een sterke en kreeg hier vier
sterren. (zie onderaan)
2013 verscheen “Paradijsoffer”. In dat boek draait het om een inmiddels akelig
actueel thema dat sindsdien het wereldtoneel beheerst: terrorisme.
Stockholm komen in oktober 2011 vier bommeldingen binnen. Politie en
veiligheidsdiensten worden in opperste staat van paraatheid gebracht maar er
gebeurt niets. Het is niet duidelijk of er verband bestaat met de
uitwijzingszaak van de veronderstelde terrorist Zakaria Khelifi.
tekent zich een enorm potentieel drama af. Als vlucht 573 net is opgestegen in
Stockholm richting New-York met gezagvoerder Karim Sassi en copiloot Erik Recht
komt de melding binnen dat op het toilet in het vliegtuig een brief is gevonden
waarin een terroristische organisatie dreigt het vliegtuig op te blazen tenzij
aan twee verregaande eisen wordt voldaan. Die liggen respectievelijk binnen de
competentie van de regeringen van de VS en van Zweden. Het is duidelijk dat
daaraan niet zal worden voldaan omdat met terroristen niet wordt onderhandeld
teneinde precedentwerking te voorkomen.
zenuwslopend onderhandelingsspel tussen beide landen ontwikkelt zich waarbij
ongekende factoren een rol spelen. Intussen verstrijkt de tijd en raakt de
brandstof van het vliegtuig op terwijl het een verbod krijgt het Amerikaanse
luchtruim binnen te gaan. Hoe loopt dit af?
onberispelijke schrijfstijl. De zinnen zijn veelal krachtig en beeldend, en het
woordgebruik is vlekkeloos. De schrijfster mijdt metaforen en dat is heel
plezierig voor de lezer. Er zijn heden ten dage teveel (thriller)schrijvers die
menen zich te moeten onderscheiden door het gebruik van complexe of vergezochte
beeldspraak.
hoofdstukken als het ware voor de ogen van de lezer af. De spanning wordt
allengs opgebouwd en vermindert geen moment. Ofschoon het vrij snel duidelijk
lijkt hoe de plot in elkaar zit en wie de uitvoerende terrorist is, krijgt het
verhaal tegen het eind een onverwachte wending die veel van de eerdere
verwachtingen en conclusies op losse schroeven zet.
schrijfster op interessante wijze toe wat haar tot het schrijven van juist deze
plot heeft bewogen. Zij is werkzaam geweest als veiligheidsexpert en zegt in
het slotwoord dat het verhaal fictie is, en vervolgens over zichzelf:
zich jarenlang beroepsmatig met veiligheidskwesties heeft beziggehouden heeft
het recht om sprookjes te schrijven.”
is in de realiteit helaas gebleken dat een verhaal als dat van het boek
“Paradijsoffer” niet ver meer van de werkelijkheid af staat, en dat is een
beklemmende conclusie. Het boek verdient vier krachtig stralende sterren.
Kuijpers – recensent De Perfecte Buren