‘De weduwe’ – Fiona Barton

Genre: thriller
Uitgever: The House of Books
ISBN: 9789044348224
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 368
Uitgave: 27 mei 2016
Dank aan Uitgeverij The House of Books voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.
dominante, precieze man die alleen tevreden is wanneer het leven zich voltrekt
volgens zijn regels. De ideeën en verlangens van Jeanie zijn van ondergeschikt
belang. Glen bezorgt pakketjes en is met zijn blauwe bestelbus in de buurt van
het huis van de zesjarige Bella Elliott gezien op de dag waarop zij spoorloos
verdween. Inspecteur Bob Sparkes doet
onderzoek maar kan geen enkel bewijs vinden dat Glen koppelt aan de
verdwijning. De zaak krijgt landelijke bekendheid. De kranten staan er vol mee
en ook op tv wordt er heel veel aandacht aan Bella en haar moeder Dawn besteed.
Op een dag komt Glen om het leven en bloedt de belangstelling voor de zaak
langzaam dood. Totdat Kate Waters voor haar krant de zaak nieuw leven in wil
blazen.
steeds vaker nieuw uit te komen thrillers aan het grote publiek met indringende
publiciteitscampagnes waarin de lovende woorden je om de oren vliegen. Dat
gebeurde o.a. met Het meisje in de trein
van Paula Hawkins en Disclaimer van Renee Knight. Uit de kritieken die later
verschijnen, blijkt echter vaak dat de gewekte verwachtingen niet altijd
waargemaakt worden. Het is een bedenkelijke ontwikkeling, slecht voor de
reputatie van uitgevers in het bijzonder en het misdaadgenre in het
algemeen. De weduwe is zo’n thriller en
ook in dit geval is het resultaat niet wat je er op grond van de informatie van
de uitgevers van kon verwachten.
schrijfstijl. Het verhaal wordt traag en
zorgvuldig opgebouwd maar is prikkelend genoeg om te blijven boeien. Zij
introduceert een viertal goed uitgewerkte hoofdpersonen die ieder vanuit hun
eigen perspectief het verhaal vertellen. De eerste is Jeanie, een
onevenwichtige weduwe die gemakkelijk te beïnvloeden is. Haar man Glen, die
verdacht werd van het ontvoeren van Bella Elliott is plotseling om het leven
gekomen en zij vindt dat eigenlijk helemaal niet zo erg. De tweede is Kate
Waters, de niet zo ethische verslaggeefster die haar kans schoon ziet Jeanie,
die haar man altijd door dik en dun heeft gesteund, het ware verhaal over Bella
te ontfutselen. Zij heeft een afspraak
met de derde hoofdpersoon, inspecteur Bob Sparkes, die de verdwijning van Bella
niet heeft kunnen oplossen en er nog steeds door achtervolgd wordt. Een afspraak die inhoudt
dat ze elkaar op de hoogte zullen houden van nieuwe ontwikkelingen. En dan is
er Dawn Elliott die ervan overtuigd is dat haar dochtertje nog steeds in leven is.
weinig plotwendingen. De sfeer die het
boek ademt is somber en donker. Er zit helaas ook een hoge mate van
voorspelbaarheid in het verhaal en dat is niet bevorderlijk voor de kwaliteit
en de spanning. De beschrijving van de
kwaadaardige wereld van chatrooms waar obscure figuren, verborgen achter valse
identiteiten, hun verwrongen seksuele verlangens uitleven, is beklemmend en
alarmerend. Ook de rol van de pers die vaak als ongecontroleerde aasgieren te
keer gaan, krijgt veel aandacht. Zo
kabbelt het verhaal rustig voort zonder hoogte- en dieptepunten. Niet onaangenaam
om te lezen maar een uitschieter is het zeker niet.
lezende thriller die echter de hooggespannen verwachtingen niet helemaal
waarmaakt. Een redelijk goed geslaagd debuut van Fiona Barton.