‘Wat doen we met moeder’ – Martje van den Brug

in een mooi huis in Berkheij en bezit een boerderijtje in Italië. Door een
hartinfarct verandert ze plots in een hulpbehoevende patiënt en er ontstaat
onenigheid rond haar ziekbed. Dochter Dorien heeft spijt dat zij de
niet-reanimeren wens van haar moeder niet heeft gerespecteerd. Oudste dochter
Fiona eist dat de artsen alles doen om haar moeders leven te redden en zoon
Alex, in Colombia, maakt zijn eigen opportunistische afweging. Als moeder naar
een verpleeghuis moet, kondigt zij aan dat ze dan liever doodgaat. De kinderen
komen lijnrecht tegenover elkaar te staan. Mag moeder sterven?
dood wil, zal ik het zelf moeten uitzoeken.’
kreeg drie kinderen. Een leven vol afwisseling en successen, zowel voor
zichzelf als voor haar kinderen. Nu ze deze respectabele leeftijd heeft bereikt
overdenkt mevrouw Van Hemert hoe ze de laatste fase van haar leven geregeld wil
hebben. Om haar heen ziet ze het een en ander en ze heeft een uitgesproken wens
die ze dan ook kenbaar maakt tegenover haar jongste dochter Dorien. Moeder is
heel duidelijk in wat ze wil en dat is een zogenaamd levenstestament. Het is
vooral bedoeld voor het moment
waarop ze niet meer zelf in staat is te beslissen over leven en dood. Ze wil
zeker geen kasplantje worden, dat spreekt ze heel genuanceerd uit, ze is niet
bang om dood te gaan. Dorien weet dus wat haar moeders wensen zijn. Wie had
kunnen denken dat dit gesprek zich zo snel zou vertalen naar de realiteit en
dat de wens van moeder ineens een serieuze overweging wordt? Maar alles loopt
alles. Mevrouw Van Hemert komt na een hartinfarct in een verzorgende situatie
terecht nadat Dorien haar moeder toch heeft gereanimeerd en hiermee haar wensen
impulsief heeft genegeerd. Moeder is hierover niet te spreken, ze was toch
duidelijk? En nu, nu moet ze de lijdensweg in waarvan ze zo duidelijk heeft
gezegd dat niet te willen.
heeft haar moeder gered maar wist dat ze nadrukkelijk had aangeven dat juist
niet te willen. Broer Alex en oudste zus Fiona willen koste wat kost moeder in
leven houden en gaan volledig tegen de wens van moeder en de afgezwakte
argumenten van Dorien in. De onderlinge band komt onder druk te staan, eenieder
lijkt er een eigen agenda voor moeder op na te houden maar als het puntje bij
paaltje komt is er maar eentje die voor alles opdraait……
kinderen zo hun eigen sores. Dorien is niet tevreden over haar privésituatie,
Fiona voelt zich daarbij ook niet gewaardeerd in haar werk en Alex zit in het
verre Bogota en staat zowel privé als zakelijk onder zware druk. Succes is een
belangrijke factor in het gezin Van Hemert en dus is de druk op dat gebied
hoog. Laten zien wat je waard bent is bij dit gezin met de paplepel ingegoten. Fiona
blinkt vooral uit als controlefreak en vindt uiterlijk vertoon misschien wel
het allerbelangrijkst. Zij wil dan ook de beste verzorging voor moeder; het
duurste verzorgingstehuis en de meest risicovolle operaties, alles om moeder
bij zich te houden en daarbij volledig de wens tot levensbeëindiging te negeren.
Ook al geeft Dorien aan dat moeder heeft gezegd dat niet te willen, Fiona trekt
haar eigen plan, spant Alex voor haar karretje en drukt zichzelf van zoveel
mogelijk taken voor moeder en laat goedzak Dorien alles opknappen. Een typisch
geval van ‘de beste stuurlui…’
laatste wilsbeschikking, weet de auteur ook een knipoog en humor te verwerken.
Ze heeft sterke personages neergezet die ieder zowel hun sympathieke kanten
hebben als hun onhebbelijkheden. De situatie met hun moeder stelt de kinderen,
ieder met hun eigen gezin en zorgen, voor dilemma’s. Wat is wijsheid en wanneer
is het tijd om afscheid te nemen? Moeder geeft duidelijk aan wat zij wil maar
wordt volledig genegeerd, dit tot haar grote frustratie. Ze laat dit dan ook
duidelijk merken in haar gedachten en opmerkingen. En ondanks dat dit heel
triest is zitten daar ook best komische momenten tussen, het is een portret
hoor die moeder! Fiona komt vooral over als betweter en als oudste van het
gezin neemt ze het voortouw. Ze is vooral goed in delegeren en daarvan is de
jongste de pineut want Alex zit vooral op Skype-afstand en vindt alles wel oké.
Zichzelf volkomen wegcijferend zorgt Dorien voor moeder, vooral ook gevoerd
onder het schuldgevoel dat ze gehandeld heeft vanuit haar emotie en niet vanuit
de wens van haar moeder. Dat is best wel zuur, het is ook niet niks natuurlijk.
Maar mevrouw Van Hemert is niet altijd even fijngevoelig en dat voedt het
schuldgevoel alleen nog maar meer.
levensecht. De auteur heeft hiermee een zeer actueel en moeilijk onderwerp aangesneden
dat aangeeft dat duidelijkheid en het uitspreken van je laatste wensen wel
degelijk van groot belang is. Uitspreken alleen is niet voldoende, je moet het
op papier zien te krijgen op het moment dat je nog beslissingsbekwaam bent. Nu,
in dit scenario, scheept ze vooral de kinderen op met het nemen van
beslissingen en het daarmee gepaarde schuldgevoel. Vooral wanneer de situatie
uitzichtloos dreigt te worden was een wilsbeschikking op papier wel zo ideaal,
dan was er geen discussie geweest. Maar nu, nu loopt alles anders en dreigen de
zussen en broer recht tegenover elkaar te komen staan. De vraag zou moeten zijn ‘wat
wil moeder?’ en niet ‘wat willen wij als kinderen?’ Een moeilijke maar
onvermijdelijke vraag op het moment dat het niet meer gaat en een situatie mensonwaardig
dreigt te worden.
perspectief van een van de kinderen of van moeder zelf, zij is de ‘ik’
personage in het geheel. Op deze manier raak je hoe dan ook betrokken bij de
levens van de gezinsleden en begrijp je hun manier van reageren, al dan niet
gerechtvaardigd, wellicht beter. Kleine, menselijke zaken maken de personages
levensecht. De strijd tegen de kilo’s, carrière maken, de financiën, de
kinderen of het vinden van een levenspartner, iedereen krijgt zijn/haar dingen
te verwerken. De auteur heeft zo de dingen van alledag mooi verwerkt in een
familiedrama en dat maakt dat het verhaal heel dichtbij je komt. Veel emoties
komen aan de orde, eenzaamheid, onbegrip, twijfel, schuldgevoelens maar ook
miscommunicaties en meningsverschillen. Een situatie als deze
zou ook jou zomaar kunnen overkomen.
weergegeven. De auteur maakt zo nu en dan gebruik van wat elitair taalgebruik
en dat past perfect bij de personages en hun levensstijl. Het doet op geen
enkel moment hautain aan, het hoort bij de sfeerschetsen van het verhaal. De
kleine details en grootse gebaren maken ‘Wat doen we met moeder’ tot een
prachtig, levensecht verhaal met tragikomische momenten. Hoe sterk is
uiteindelijk een familieband op een gevoelig en moeilijk maar onvermijdelijk
moment? Houden van is loslaten en niet handelen uit eigenbelang…….zoveel is
zeker.
maatschappelijk ontwikkelingen t.a.v. ouderenzorg, eenzame ouderen en de
eeuwige onduidelijkheden rondom de euthanasiewet een pluim. Het verdient ook
absoluut meer aandacht en persoonlijke overdenkingen. Het verhaal is menselijk,
integer en klein maar laat de grote gevolgen en begrijpelijke emoties van alle
betrokkenen ook zien. De auteur neemt zelfs genoeg ruimte om het niet te zwaar
te maken en laat zo nu en dan ook een glimlach op je gezicht verschijnen en die
combinatie is ontzettend knap, gezien het gevoelige onderwerp.
welgesteld zijn als deze familie, het is een dilemma waar we allemaal mee te
maken kunnen gaan krijgen. En wat doe je dan als je recht tegenover elkaar komt
te staan? Het verhaal zet je aan het denken, zelfreflectie is hierin bijna
onvermijdelijk en de eenzaamheid, en niet alleen die van moeder, is voelbaar.
Ook met een gezin en familie om je heen kun je je behoorlijk onbegrepen en
eenzaam voelen.
mevrouw Van Hemert verdient vijf dikke sterren. Juist vanwege het
maatschappelijke aspect in combinatie met de prachtige schrijfstijl van Martje
van den Brug.