‘De wraak van de Katana’ (deel 2 Musashi serie) – David Kirk

historische thriller
Karakter Uitgevers
9789045208145
paperback
pagina’s: 400
februari 2016
dank aan uitgeverij Karakter voor dit recensie exemplaar.
Musashi-serie. Eer. Plicht. Wraak… de grootste krijger aller tijden valt uit
de gratie en zint op wraak. Miyamoto Musashi’s reputatie staat hem voor.
Hij staat bekend als de grootste krijger aller tijden. Daar komt verandering in
als Musashi en zijn mannen worden verslagen tijdens de grote slag bij
Sekigahara. Tienduizenden mannen blijven achter op het slagveld en de Legers
van het Oosten eisen de glorieuze overwinning op. Musashi brengt het er levend
vanaf, maar moet zijn toekomst overdenken. Musashi komt op de lijst van hen die
de Yoshioka-krijgers beschaamd hebben, en er wordt een man op hem afgestuurd om
in hun naam zijn hoofd te claimen. Dus moet hij, hoewel hij geweld heeft
afgezworen, zichzelf beschermen en wraak nemen op hen die hem dood willen
hebben.
van de Musashi serie ging het verhaal vooral om het jongetje Bennosuke Shinnen.
Een jonge zoon van een beroemde samoerai die zich na een voorval noodgedwongen zag
huis en haard te verlaten om op de vlucht te slaan. Gevormd door zijn reis, de
gemaakte fouten, het gebrek aan opleiding en zijn volledige eenzaamheid heeft
hij op jonge leeftijd toch besloten om voor de eer van zijn familie te gaan,
voornamelijk die van zijn vader. Op het moment dat Bennosuke zestien jaar is
meent hij dat het tijd is om nu écht samoerai te worden en daarmee in de
voetsporen van zijn vader te treden. Vanaf dat moment bestaat Bennosuke Shinnen
niet meer en komt Musashi Miyamoto tot leven, een samoeraistrijder. De
naamsverandering hoort bij zijn keuze.
samoerai is hard en meedogenloos. Musashi ondervindt dat van jongs af aan al
aan den lijve. Eerst door middel van zijn vader en later zelf wanneer er door
een vijandige clanhoofd een prijs op zijn hoofd wordt gezet omdat hij iemand
beledigd zou hebben. Wederom wordt hij voor zware keuzes gesteld. Musashi heeft
een onvergeeflijke fout gemaakt en dat moet worden bekocht met de dood, die van
hem. En zo moet deze jonge strijder wederom een situatie onder ogen komen waar
hij nog niet volledig op is voorbereid. Maar het toeval wil dat alles anders
loopt dan gedacht en er daardoor ineens sprake is van een gewetensconflict bij
de directe vijand van Musashi. In plaats van elkaar naar het leven te staan redt
Musashi het leven van zijn kwelgeest. Hierdoor veranderen de verstandhoudingen
maar beide mannen blijven eerst en vooral samoerai. Gezamenlijk gaan ze op reis
en ontdekken zo de duivelse strategische plannen van de shogun van Kyoto en wat
zijn plannen zijn met deze stad. Dit alles voorspelt niet veel goeds. Een ware
veldslag volgt, op meerdere fronten, en nu komt het aan op de zwaardkunsten van
Musashi wanneer de boel escaleert. Wraak en eer kruisen elkaar zoals de klingen
van zijn zwaarden. Musashi heeft een techniek die uniek maar gevreesd is en die
hem nu wel heel goed uitkomt.
Katana’ is het vervolg op ‘De erecode van de samoerai’ en het tweede deel van de
Musashi trilogie. In dit deel is het jongetje opgegroeid tot een tiener en is gehard
door het leven. Vooral door het vluchten, het continu in gevaar zijn en de
confrontaties tussen de eerzuchtige clans. In dit deel is de jongen een
jongeman geworden die weet wat van hem wordt verwacht en wat zijn taken zijn om
de eer hoog te houden. Want dat is ook in dit deel een wezenlijk aandeel.
Gelukkig is er ook meer dan genoeg ruimte om je te verdiepen in de personages
en niet alleen in Musashi, alhoewel hij wel het hoofdpersonage is gebleven. Deze
zwaardvechter bleek niet alleen een ware kunstenaar met zijn zwaarden maar ook
een landsheer in de dop, een tactisch onderhandelaar. Zijn gevoelige kanten
worden belicht en zo is het dat deze samoerai ineens zowaar menselijke trekjes
blijkt te hebben en dat aspect, waar gebeurd of niet, geeft het verhaal bijna
een inslag tot een roman in plaats van een thriller. Gelukkig zijn er ook
spannende momenten maar die uiten zich niet in de standaard thrillerspanning.
Nee, het zijn echt de beeldend omschreven scenes waarin letterlijk de koppen
rollen en het bloed over de slagvelden spuit. David Kirk weet dit heel filmisch
te omschrijven en raar genoeg leest dat toch bijzonder aangenaam ondanks het
bloedvergieten. Het hoort gewoon bij de verhaallijn, bij de samoerai en hun
opmerkelijke traditionele gewoontes. Want lang niet alles was zoals het leek te
zijn. Alles had een betekenis en ondanks de drang naar optimale eer(wraak) was
men ook zeer geniepig en opportunistisch.
wederom meer dan meesterlijk laten gelden met zijn kennis over de Japanse (vecht)cultuur
en zijn interesse in de persoon Musashi Miyamoto, die geen fictief figuur is. Musashi
heeft geleefd tussen 1584 en 1645. Zijn volledige naam (volgens Japanse
traditie staat de achternaam vooraan) is Shinmen Musashi
No Kami Fujiwara No Genshin 宮本 武蔵 en dat geeft behalve
zijn naam ook zijn adellijke afkomst en geboortegrond aan. Hij was een legende en staat nu nog bekend als ‘Kensei’ (wat Zwaardheilige betekent) omdat
hij met twee zwaarden tegelijk kon vechten.
maakt het verhaal des te authentieker en indrukwekkend. Vooral omdat deze op
zich staande samoeraicultuur een van de meest eerzame en meedogenloze is in de
Aziatische wereld en wereldberoemd. Om samoerai te zijn was een eer, een
voorrecht, maar zeker geen gemakkelijke. En om als samoerai te sterven tijdens
een veldslag, uiteraard nadat er eerst vele overwinningen waren, was een ode
aan deze vechtkunst en levenswijze.
Kirk is zeker zo goed uitgewerkt als het eerste maar net wat minder
indrukwekkend. Of dat nu komt doordat ‘De erecode van de samoerai’ zo
verpletterend was en dit deel daardoor minder vernieuwend, dat is moeilijk aan
te geven. Het ligt zeker niet aan de personages of de verhaallijn want het is
wederom een verhaal dat meer dan interessant is en bijzonder prettig leest.
David Kirk weet absoluut een verhaal te vertellen en het is dan ook wachten op
het afsluitende deel van deze trilogie. Wellicht dat daar nog wat puzzelstukjes
op de plaats vallen.
Perfecte Buren