‘Verzwegen’ – Kristina Ohlsson

9789044331189
gebonden hardcover
366
lezenswaardige thrillers. Moeiteloos kun je een fikse lijst met goede auteurs
opstellen. En dat deed Greet Braem kortelings voor Hebban met een opsomming van
eerste delen van thrillerseries uit Scandinavië. Op die lijst staat ook
Kristina Ohlsson van wie inmiddels vijf thrillers in het Nederlands zijn
vertaald.
“Verzwegen” opent met de quote “Nergens is een plek waar je zo veilig bent”.
Die frase ziet op het zomerhuis van een familie. Daar vindt evenwel een
gelukkig niet in detail beschreven verkrachting van een jonge vrouw plaats die
de bedoelde zinsnede meteen loochent en de loop van het verhaal in niet
onbelangrijke mate zal blijken te bepalen.
Fredrika Bergman worden geconfronteerd met enkele mogelijke misdrijven. Dominee
Jakob Ahlbin die zich onder meer bezighield met de ogenschijnlijk menslievende opvang
van immigranten, en zijn vrouw Marja worden dood gevonden in hun huis. Beiden
zijn door het hoofd geschoten. Een ondertekende afscheidsbrief wekt de indruk
dat de dominee zijn echtgenote heeft omgebracht en daarna de hand aan zichzelf
heeft geslagen. Doch al snel is er twijfel.
Yusef vermoedelijk opzettelijk doodgereden.
Niet lang daarna wordt een andere immigrant in een park vermoord.
Bangkok. Daar wordt een jonge vrouw op bizarre wijze van haar identiteit
beroofd wat haar in een zeer lastig parket brengt. Haar situatie wordt op
boeiende wijze in beeld gebracht.
dwarsverbanden tussen deze gebeurtenissen. Het rechercheteam met naast Alex en
Fredrika de interessante persoonlijkheden Peder Rydh en Joar Sahlin ontdekt dreigmails
gericht aan Jakob Ahlbin. Ze zijn afkomstig van een obscure beweging met de
naam Folkets Söner.
beeld. Zo zijn daar de ongure Tony Svensson, de psychiater Erik Sundelius, de
dominee Ragnar Vinterman, de mysterieuze politieman Viggo Tuvesson en Ahlbins
dochters Johanna en Karolina.
meer verrassend en geeft blijk van een ragfijne en originele plot.
Haar schrijfstijl is helder en direct, de zinnen zijn veelal kernachtig en van
een aangename lengte en het woordgebruik is vlekkeloos. De schrijfster mijdt
metaforen en dat doet weldadig aan. Er zijn heden ten dage teveel
(thriller)schrijvers die het nodig vinden zich te onderscheiden door het
gebruik van complexe of vergezochte beeldspraak.
ontwikkeld en de belangrijkste personages zijn goed uitgediept. De
privéwederwaardigheden van de politiemensen krijgen zonder overdrijving de
nodige aandacht. Ook komen in het verhaal enkele belangrijke maatschappelijke
thema’s aan bod.
indringende aanloop vrij laag. Lezers die van voortdurende hoogspanning houden,
komen dan ook niet aan hun trekken. Doch het verhaal blijft voortdurend boeiend
door de decorwisselingen en de niet zelden verrassende draaien die het verhaal
af en toe neemt. De plot heeft enkele originele kenmerken.