Exit – Michiel Stroink

het recensie exemplaar.
manier om aan zijn ambitieloze leven te ontsnappen en dat is: verdwalen. Na een
bezoekje aan zijn demente oma in het bejaardenhuis laat hij het lot beslissen
en reist via Hannover naar de schimmige ruïnefeesten van Berlijn. In deze
zelfgeschapen doolhof ontmoet hij de femme fatale Eva, de backpackprofessional
Jerry en vele andere verlorenen die hem helpen de weg kwijt te raken.
verdwaalzucht en begint hij te schrijven over zijn vader en zijn opa. Drie
generaties mannen die ogenschijnlijk in vrijwel niks op elkaar lijken, maar
onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Zijn reis wordt langzaam logischer,
maar hoe kan het dan dat elke stap in de verte hem steeds dichter bij huis
lijkt te brengen?
letterlijke betekenis. Het is duidelijk dat hij het ermee gehad heeft, met
alles eigenlijk wel. Treffend voor hun relatie en zijn desinteresse is deze
zin: ‘Omdat ruzie maken een gezamenlijke activiteit is, liep ik
gemoedelijk achter Lize aan.’
een medebewoner van het bejaardenhuis, Opa Ruys, besluit hij ineens dat het
klaar is met het leven zoals het nu is. Abel laat alles en iedereen los met
slechts een boek op zak vertrekt hij, geen idee waarheen zijn beslissing hem
zal brengen. Heel gemakkelijk en heel abrupt.
zich vanzelf, zo simpel is het’.
want het leven heeft ‘m tot nu niet gebracht wat hij had gehoopt. De
zoektocht van Abel naar zichzelf, want dat is het uiteindelijk, doet hem in de
trein richting Duitsland terechtkomen. Hij ontmoet onderweg Nederlandse Eva en
verliest zich tijdelijk in haar. Vervolgens neemt het verhaal je mee tot in
Berlijn waar hij kennismaakt met mooie Sophie en daarmee ook de uitersten in de
uitgaanswereld en zijn gasten. Abel heeft niets te verliezen in zijn optiek op
dat moment en dus gaat hij volledig los. Hij maakt kennis met mensen en zaken
die hij normaal gesproken nooit zou hebben ontdekt. Wat en vooral waar het hem
uiteindelijk zal brengen zal moeten blijken.
Realistisch maar ook weer niet. Wat Abel meemaakt is op zich wel aannemelijk,
een relatiecrisis en worstelen met je eigen ik. Maar sommige zaken zijn niet
echt overtuigend. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet gebeuren in real
life…….
en zichzelf doet rare dingen. Een beetje als een kat in het nauw……
Staat overal en nergens voor open en is heel goed in het buitensluiten van
alles en iedereen. Het verhaal bevat veel aan zelfspot, narcistische trekjes en
heeft een behoorlijke snelheid. Het is niet altijd gemakkelijk om sympathie
voor Abel op te brengen, hij neemt ook echt wel beslissingen die dat moeilijk
maken. Uit puur egoïstische overwegingen doet hij de dingen die hij doet.
gemakkelijk boek om te lezen. Het bevat veel uitersten aan emoties, zowel van
de personages als voor de lezer. Daardoor blijft het ook wel even bij je hangen.
De combinatie van humor en de ernst van het leven, het op zoek gaan naar
jezelf, verdwalen in je leven, is mooi gevonden. Het doet ook wel wat
biografisch aan.
laat zitten.’
tussen de regels door. Vooral ‘De pureerfabriek’, beter bekend als een
verpleeg/bejaardentehuis, moet het ontgelden. Hij noemt het “Een grote
geestdodende en smakeloze mix op een bedje van gebrek aan respect.” “Het
handboek van het bejaardenhuis van bewaring” is een geniale titel die zich
bij uitstek leent om in boekvorm uitgebracht te worden. omdat deze voor velen de kern zal raken m.b.t. een dergelijke instantie.
op de generaties Schreuder. Al moet gezegd worden dat het stuk over vader Karel
op een gegeven moment wel wat langdradig werd. Wel gaf het een goed beeld van
Abel’s jeugd en de ‘foute’ beslissingen die hij in het nu neemt. Duidelijk is
dat de mannen Schreuder keer op keer de mist ingaan t.a.v. hun zonen. Vooral
het functioneren van Abel in het nu en de beslissingen die hij neemt zijn
daardoor enigszins te begrijpen, al zijn ze niet altijd gerechtvaardigd. Het is
vooral ik, ik en ik. En die ik zoekt een uitgang van alles, een ‘Exit’.
interpreteren. En dat wordt na het lezen van het verhaal ook duidelijk. Goed
gekozen dus want het is een letterlijke weergave van het verhaal.